Montaż bramy garażowej. Etapy postępowania

montaż bramy garażowej

Brama garażowa jest urządzeniem niezbędnym zarówno w przypadku garażu stanowiącego integralną część domu, jak i wolnostojącego. Daje możliwość ochrony wnętrza przed warunkami atmosferycznymi, chroni przed wychłodzeniem, a także zapobiega ewentualnym włamaniom. Dobrze zamontowana brama pozwala na wygodną obsługę i często jest ważnym elementem dekoracyjnym wpływającym na wygląd całego budynku.

O czym trzeba pamiętać przed zamontowaniem bramy garażowej?

Dobrze dobrana brama garażowa to element wyposażenia budynku, który w znacznym stopniu ułatwia wprowadzanie i wyprowadzanie auta czy innych zaparkowanych pojazdów. Prosta w obsłudze i sprawnie działająca brama skraca czas potrzebny na codzienne wyjścia do pracy, wyjazdy na zakupy czy odwożenie dzieci do przedszkola lub szkoły, a po zamontowaniu odpowiedniej automatyki nie naraża na konieczność wychodzenia z auta podczas niesprzyjającej pogody – deszczu, mrozu czy letnich upałów. Brama garażowa o właściwej konstrukcji będzie też chroniła przed włamaniem oraz zabezpieczała budynek przed nadmierną utratą ciepła, co szczególnie ważne, gdy garaż jest ogrzewany i połączony z wnętrzem domu – zauważa przedstawiciel firmy MIGAS-DOOR, która specjalizuje się w produkcji i montażu bram garażowych, ogrodzeniowych oraz przemysłowych.

Istnieje wiele rodzajów bram garażowych, które można precyzyjnie dopasować do potrzeb użytkownika oraz wymiarów, usytuowania i przeznaczenia budynku. W przypadku domów mieszkalnych najczęściej wybierane są bramy segmentowe oraz klasyczne, dwuskrzydłowe. Zaletą bramy segmentowej jest bardzo wygodna obsługa – specjalny mechanizm sprawia, że konstrukcja praktycznie nie stawia oporu przy otwieraniu i zamykaniu, a ponadto dobrze wpasowuje się w estetykę nowoczesnych budynków. Plusem takiego rozwiązania jest też fakt, że do otwarcia bramy nie jest potrzebne miejsce przed budynkiem, można więc bez przeszkód zastosować ją w garażach znajdujących się bardzo blisko ogrodzenia czy nawet wychodzących bezpośrednio na ulicę.

Wielu użytkowników decyduje się również na klasyczne bramy dwuskrzydłowe. Są one szczególnie użyteczne tam, gdzie wnętrze garażu jest bardzo małe i nie pozwala na zamontowanie mechanizmu bramy segmentowej. Bramy rozwierane sprawdzają się również tam, gdzie z garażu korzysta się bardzo rzadko, a ilość dostępnego przed budynkiem miejsca nie jest dodatkową przeszkodą. Bramy dwuskrzydłowe są chętnie wybierane również do budynków użytkowych. W przypadku garaży przeznaczonych do przechowywania większych pojazdów, np. maszyn rolniczych, bardzo często instalowane są również bramy przesuwne, które łączą zalety bram segmentowych i dwuskrzydłowych, jeśli chodzi o brak konieczności zapewnienia miejsca przed budynkiem i w jego wnętrzu.

Przy wyborze i montażu bramy garażowej poza określeniem jej rodzaju ważne jest również dokonanie właściwego pomiaru, tak by zamówione elementy pasowały do otworu wjazdowego. W przypadku bram dwuskrzydłowych kluczowa będzie szerokość i wysokość otworu wjazdowego, a także grubość muru w płaszczyźnie, w której będzie montowana brama. Przy bramach segmentowych liczyć się będzie także szerokość węgiełka, czyli bocznej przestrzeni na ścianie z otworem wjazdowym od jego krawędzi aż do przylegającej ściany. Istotna będzie także wysokość nadproża, ponieważ między górną krawędzią otworu a sufitem muszą się zmieścić prowadnice, po których poruszać się będzie skrzydło.

Jak prawidłowo zainstalować bramę garażową?

Montaż bramy garażowej może być wykonany przez wyspecjalizowaną ekipę, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by zamówiony element zainstalować samodzielnie, o ile dysponuje się podstawowym sprzętem i niezbędnymi akcesoriami. Montaż bramy garażowej będzie wyglądał nieco inaczej w zależności od jej rodzaju, jednak niektóre czynności będą we wszystkich przypadkach identyczne. Przed przystąpieniem do prac ważne jest sprawdzenie, czy wielkość otworu odpowiada wymiarom zamówionej bramy. Jeśli wszystko się zgadza, można rozpocząć osadzanie bramy w murze.

W przypadku bramy dwuskrzydłowej kluczowe jest odpowiednie osadzenie w otworze ościeżnicy, na której są zamocowane zawiasy. Istotne jest właściwe wypoziomowanie ramy oraz zachowanie jednolitej płaszczyzny. Ościeżnicę w zależności od konstrukcji bramy można montować na wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi otworu, a także w połowie jego grubości. Zwykle ramę blokuje się w otworze za pomocą odpowiednich klinów, a następnie wierci otwory, w których zostaną umieszczone kołki lub dyble mocujące. Po zamocowaniu ramy na zawiasach osadzane jest skrzydło, choć w niektórych konstrukcjach jest ono od razu założone na ramę. Kolejnym krokiem jest instalowanie osprzętu, np. automatyki pozwalającej na otwieranie i zamykanie bramy za pomocą pilota lub przycisku.

W przypadku bramy segmentowej do wnętrza muru okalającego wjazd są przykręcane elementy ułatwiające mocowanie ramy, po której porusza się skrzydło. W zależności od modelu instaluje się wsporniki przykręcane albo osadzane za pomocą kołków w murze oraz podłodze. Do nich domontowuje się następnie ramę, po czym zakłada się elementy odpowiedzialne za przesuwanie się skrzydła w płaszczyźnie równoległej do sufitu. Zwykle po przykręceniu prowadnic bocznych są one przytwierdzane do sufitu przy użyciu specjalnych wsporników. Po usztywnieniu konstrukcji w ramie zakłada się skrzydło składające się z poszczególnych segmentów.

Jeśli brama ma być sterowania automatycznie, przed przystąpieniem do prac montażowych rozprowadza się instalację elektryczną, która doprowadza napięcie do napędu mechanizmu otwierającego. Potrzebne będą również przewody umożliwiające zamontowanie przycisku oraz czujników zabezpieczających przed opuszczeniem bramy, gdy w jej świetle znajduje się jakiś przedmiot, pojazd lub osoba.

Szczegółowy zakres prac oraz ich kolejność zależy zawsze od wskazówek producenta zamieszczonych w instrukcji montażu. Warto pamiętać, że tylko przestrzeganie wszystkich zaleceń gwarantuje stabilność i umożliwia bezpieczne korzystanie z bramy. Ważny będzie prawidłowy montaż sprężyn ułatwiających otwieranie skrzydła oraz zabezpieczających je przed niekontrolowanym opadnięciem. Przy pracach związanych z podłączaniem napięcia należy przestrzegać zasad BHP.